sobota, 8 kwietnia 2017

Kreta


Kreta (Kriti) wyspa grecka na  Morzu Śródziemnym.
Jest ona największą grecką wyspą i piątą co do wielkości

 wyspą śródziemnomorską.
 Powierzchnia 8336 km²


                       Największym miastem jest Heraklion (Iraklion).


Mi 1864

Kreta była kolebką jednej z najstarszych cywilizacji basenu  Morza Śródziemnego.
W latach 3000-1500 p.n.e. na wyspie rozwija się kultura minojska.


Mi 395

Mi 703 

Mi 755


 Rzymska prowincja  Creta et Cyrenaica (20 p n.e -297 n.e)

  W 395 Kreta stała się częścią Cesarstwa Bizantyjskiego.  

W latach 824961 znajdowała się pod panowaniem arabskim. 

W 1204 zdobyli ją Wenecjanie ( Regno di Candia)

                        

                                               


którzy rządzili wyspą do podboju osmańskiego w 1669 roku  

W wyniku wojny grecko-tureckiej1897-1898 zajęta przez Grecję
Interwencja  zbrojna mocarstw europejskich zmusiła  Grecję  do wycofania wojsk.
Kreta znalazła się pod okupacją Włoch (Chania), Francji (Lasithi) Wlk. Brytanii (Iraklion)

 i Rosji (Rethimnon).  

 Gubernatorem  Krety został  grecki książę Jerzy (ρίγκιπας Γεώργιος)

 Mi 3



Kreta stała się w 1898 autonomiczną republiką

 ( Κρητική Πολιτεία) pod protektoratem Imperium osmańskiego


W 1908 parlament proklamował zjednoczenie z Grecją które formalnie nastąpiło  30 maja 1913.

Mi 208
Grecka flaga wywieszona 1 maja 1913 r  w forcie nad zat. Sudy

Mi 1696
Elefterios Wenizelos, 1864- 1936) – grecki polityk, prawnik, ośmiokrotny premier.
Zaistniał na scenie politycznej podczas kreteńskiego powstania przeciwko Imperium Osmańskiemu 
w 1897, opowiadając się za enosis, czyli za utworzeniem unii z Grecją. W 1905 był przywódcą kolejnego powstania na Krecie, które wybuchło w jego rodzinnej wiosce Theriso. 
 Powstanie doprowadziło do odwołania namiestnika tureckiego z wyspy.
 Po uzyskaniu przez Kretę autonomii Wenizelos współtworzył jej konstytucję.


                                               1941-1944 pod okupacją  niemiecką.

Mi 559

Mi 576


                                                                  **************

                                  Znaczki

             1900 r  własne znaczki   napisem greckim  Kriti

Mi 2


Mi 26

                     Od 1908 r  nadruki na znaczkach Krety  tekstem ELLAS i PROSORINON




                     1905 - prowizoryczne  emisje powstańcze (PROSORINI KUWERNISIS KRITIS )


                             Elefterios Venizelos  -pragnął republiki i połączenia się z Grecją. 

W roku 1905 Venizelos wszczął powstanie republikańskie w okolicach dawnej stolicy Kandii, 

które Jerzemu udało się stłumić za pomocą stworzonej przez siebie Żandarmerii Kreteńskiej.



Na Krecie funkcjonowały też poczty turecka, grecka  (1881-1885) austriacka, włoska,francuska.

Poczta austriacka 3 urzędy (1845-1914) : Candia (Heraklion),Canea (Chania),Rettimo (Retimno)


 Poczta francuska - 6 urzędów

 :La Canée (Chania),
Réthymnon ( Retimno), Candie (Heraklion), San Nicolo (Ajos Nikolaos), Sitia, Hierapetra (Jerapetra).


   1897- 13.X.1914 


w użyciu do 1914 r


                                 ***********************************************

 W latach 1898-1909   ówczesne mocarstwa Francja, Wielka Brytania, Włochy i Rosja okupowały Kretę 

i podzieliły ją na cztery strefy okupacyjne.


W czasie okupacji mocarstw  miały miejsce oddzielne emisje  dla nomosów :
       British Sphere Administration-   Heraklion - poczta brytyjska

                            ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΝ TAXΥΔPOM HRAKΛEIOΥ

1898


         
1899
«

************************
Poczta rosyjska 

 nomos Rethimnon
 
1899
                                                             Trójząb Posejdona
               
************************
                                                    Poczta włoska -Chania

                             
1900

                                     Nadruki  “LA CANEA” na znaczkach włoskich

                                                  ***************************
                                                                       Znaczki greckie

          
Mi 467


Mi 908

Mi 2267
Chania

Mi 1265 
                                                         Płaskowyż Lasithi - wiatraki.
 
 

 
Mi1395
Wąwóz Samaria (Farangi tis Samarias )
Uchodzi za najdłuższy suchy  wąwóz Europy (18 km długości).

Mi 1759
Retimno (Rethymnon)

**********************************
logo Krety

                                       ****************************************

                        Następny post- powrót na Ukrainę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz