niedziela, 30 kwietnia 2017

Basilicata

Region w południowych Włoszech,między zatokami : Tarencką (Morze Jońskie) i Policastro

 (Morze Tyrreńskie) a rzeką Ofanto (uchodzi do Morza Adriatyckiego) na północy.
  Powierzchnia - 9992 km²,Stolica - Potenza


 
W skład Basilicaty wchodzą 2 prowincje:
 Potenza i Matera (od 1927 r)






**************************

W starożytności - region -Lucania-Bruzio ( Regio III Lucania et Bruttii)
Po upadku cesarstwa zachodnio -rzymskiego zajęta przez Gotów, następnie Greków, Longobardów
Od XII w. - Normanowie
Od końca XII w.-  w rękach dynastii Hohenstaufów
od poł. XIII w.  w rękach dyn. Andegawenów
od poł. XV  - Aragonii
1735 - włączona do Królestwa Neapolu


                                                          
Od 1861 w zjednoczonym Królestwie  Włoskim
1932-1947 -Lukania
Obecna nazwa regionu od 1947 r
od  greckiej nazwy basilikos - król.


                                                         *******************
      
Mi 2989
Herb prowincji od 1973 r.
Na tarczy w polu srebrnym cztery poziome błękitne fale.
Fale symbolizują rzeki regionu  Bradano, Basento, Agri, Sinni.

*************

Mi 818
**********
 Mi 1759
 

                      Matera – miasto i gmina we Włoszech, w regionie Basilicata, w prowincji Matera.

 Historyczna część miasta, zwana Sassi, obejmuje unikatowe domostwa drążone w skale, 

jedynie z fasadami murowanymi.
W 1993 roku Materę wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.


                                                 *************************

Mi 2239
Maratea


Mi  2321

Mi 2388

                                                        **********************

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz